Sanas uit Drongen heeft het partnerschap met wielerploeg Lotto Soudal verlengd én uitgebreid. Sinds 2015 is het familiebedrijf partner van de wielerploeg, waaraan ze voedingssupplementen leveren. De ploeg ging in 2015 een samenwerking voor voedingssupplementen aan met het Belgische bedrijf. Vanaf 2017 wordt dat aanbod verruimd en zal Sanas de Lotto Soudal-renners van een breder gamma aan producten voorzien, zoals gels, repen en isotone dranken. “Uniek in het duursportmilieu is dat de renners zullen kunnen kiezen uit een gewone recovery shake en een koolhydratenvrije recovery shake”, klinkt het bij Sanas.

Volgend jaar krijgt het logo van Sanas een plaats bovenaan de voorkant van het shirt van de belofteploeg en het damesteam van Lotto Soudal. “Twee jaar geleden beslisten we om ons meer te richten op duursporten en specifiek op het wielrennen”, zegt Arne Heyse, sales en marketing Sanas. De productie van Sanas gebeurt door het bedrijf uit Drongen volledig zelf en in België. Het is één van de redenen om met Belgische topsporters en ploegen samen te werken. “De producten die we op de markt brengen, zijn ook de producten die de renners gebruiken. Dat straalt vertrouwen uit naar de klanten en dat hebben we de voorbije twee jaar gemerkt. Men weet dat als de producten gebruikt worden door een WorldTour-ploeg, dit garant staat voor kwaliteit.”

Sanas is het huismerk van Vitaphar. Dat bedrijf ontstond in 1985 uit de apothekersactiviteiten van oprichter Gratien De Vos. Met huismerk Sanas focuste hij zich op de ontwikkeling en productie van sportvoeding en sportsupplementen. Dat is vandaag nog steeds zo onder leiding van zijn dochter Sofie. “De input van de renners is heel belangrijk voor ons. In samenwerking met hen hebben we een aantal nieuwe producten ontwikkeld, waarbij functionaliteit en kwaliteit zoals steeds centraal staan. Voor de renners is het van belang dat de producten die ze gebruiken, doen waarvoor ze moeten dienen en geen fysieke ongemakken veroorzaken. Zij zijn niet zozeer bezig met de smaak, maar dat is wel iets waar wij op letten bij de productontwikkeling.”