GENT – De Nederlandse Sligro Food Group heeft vorig jaar een omzet van 2,9 miljard euro geboekt. Dat is een toename van 5,6 procent ten opzichte van 2016. Het marktaandeel van de groep in België, met onder andere horecagroothandel ISPC dat een vestiging in Gent heeft, nam met 3,4 procent toe.

Sligro Food Group bestaat zowel uit foodretail- als foodservicebedrijven. Bij Foodservice nam het marktaandeel in Nederland toe tot 24,4 procent. In België stevende de groei af op 3,4 procent. “In beide landen versloegen we de markt op basis van autonome groei, wat de kracht van onze formules onderstreept”, zegt Koen Slippens, directievoorzitter van Sligro Food Group.

Begin 2017 werd ISPC, dat toelevert aan de horeca over heel België, verkocht aan het Nederlandse Sligro. De komende periode zullen ISPC Gent en Luik en de te openen nieuwe vestigingen, waaronder die in Antwerpen, onder de naam Sligro-ISPC verdergaan.

Sterke nettowinst

Niet alleen de omzet, maar ook de nettowinst van de groep eindigt hoog. Die bedraagt 81 miljoen euro, wat overeenkomt met een stijging van 9,9 procent in vergelijking met 2016. De nieuwe samenwerking met Heineken zorgde voor een grote stimulans.

“In 2017 stond Dóórbouwen aan de toekomst centraal. Met de start van een langdurige strategische samenwerking met Heineken, de overname van ISPC, de start van de bouw van Sligro-ISPC in Antwerpen, de voorbereidingen op de nieuwe internationale organisatiestructuur en de vervanging van ons complete IT-landschap, kijken we tevreden terug op de invulling die we daar aan hebben gegeven”, aldus Koen Slippens. “2018 zullen we onder het thema Focus aanpakken.”