De Vlaamse Regering heeft een akkoord goedgekeurd, waarbij het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart werd aangesteld om de Nieuwe Sluis in Terneuzen te mogen bouwen. Het gigantische investeringsproject met een prijskaartje van 934 miljoen euro kan normaal gezien definitief gegund worden op 25 augustus 2017, als de andere twee inschrijvers geen bezwaar indienen. “Een nieuwe mijlpaal”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “In 2022 moet het eerste schip door de Nieuwe Sluis.”

Het consortium Sassevaart bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. en het Nederlandse BAM Infra B.V. en BAM Contractors N.V. De Nieuwe Sluis Terneuzen zal een sluis worden die in grote lijnen net zo lang en breed wordt als de vernieuwde sluizen op het Panamakanaal. De nieuwe sluis met als afmetingen 427 meter lengte, 55 meter breedte en 16,44 meter diepte zal binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen worden gerealiseerd op de plaats waar nu de Middensluis, één van de drie bestaande sluizen, ligt.

De nieuwe sluis in Terneuzen is van belang voor zowel Vlaanderen als Nederland. “Ze zorgt voor een verbetering van de maritieme toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en ook voor minder wachttijden”, zegt Daan Schalck, ceo Havenbedrijf Gent. “Met de vergroting van de totale capaciteit van het sluizencomplex worden ook de corridormogelijkheden richting Frankrijk verbeterd.” Bovendien komt de realisatie van de sluis de nakende fusie tussen het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports (havens van Terneuzen en Vlissingen) ten goede.

De kostprijs voor de realisatie van de sluis bedraagt ongeveer 934 miljoen euro, de kosten voor het beheer en het onderhoud niet meegerekend. Europa komt tussen met een subsidie van 48 miljoen euro. Het Havenbedrijf Gent zal 15% van het Vlaamse aandeel voor haar rekening nemen wat neerkomt op 88,7 miljoen euro. Het Havenbedrijf zal dit gespreid over vier jaren betalen, te beginnen in 2019. “Dit is een investering met ballen aan het lijf”, zegt minister Weyts. “De Nieuwe Sluis zal een boost geven aan de Haven van Gent en alle bedrijven in de Kanaalzone. Maar het is vooral een krachtige hefboom voor meer vrachtverkeer via de waterweg.” De financiële bijdrage tot de bouw van de Nieuwe Sluis is voor het Havenbedrijf meteen de grootste investering in haveninfrastructuur ooit.