aaaspectorSmart Photo Group uit Wetteren zet zijn klim uit het diepe dal voort. De turnaround met een verschuiving van de activiteit naar e-commerce voor de consument met betaalbare fotoproducten van hoogstaande kwaliteit zoals fotoboeken en kalenders, foto op canvas en fotogeschenken werpt vruchten af.

Het beursgenoteerde bedrijf,  dat actief is in veertien Europese landen,  boekte in 2015 een omzetstijging van 4,9% tot 34.223.000 euro. De winst steeg van 159.000 euro in 2014 tot 1.559.000 euro vorig jaar.

Smart Photo Group slaagde er dus in een omzetstijging te realiseren ondanks een verdere daling van analoge en digitale prints. Maar de verkoop van gifts, cards en fotoboeken, allemaal producten met hogere marges, kon dat compenseren.

Naast het verder inzetten op kostenbeheersing wil de groep volop de e-commercekaart blijven trekken. “We zullen in 2016 tientallen nieuwe producten lanceren in de geschenkencategorie”, zegt CEO Stef De corte (foto). “Daarnaast zullen we met productinnovaties nieuwe initiatieven nemen in bestaande categorieën zoals wanddecoratie, kaartjes en boeken.”

Begin 2016 heeft de groep trouwens met de lancering van het platform http://www.beaublue.be al een opmerkelijk nieuw initiatief genomen. “Sinds het ontstaan van dit bedrijf”, geeft Stef De corte nog aan aan, “helpen we eigenlijk al klanten om al hun favoriete momenten te herbeleven. Met dit nieuwe platform willen we hen ook helpen om er zelf toe bij te dragen dat die momenten inderdaad onvergetelijk worden. Via dit platform bieden we immers all-in-one feestboxen aan met alle party-ingrediënten die van alle soorten feesten onvergetelijke gebeurtenissen kunnen maken.”