Het ene jaar is duidelijk het ander niet voor de Smartphoto Group uit Wetteren (het vroegere Spector). Na een duidelijk verlies in de eerste zes maanden van 2016 (- 409.000 euro), wordt nu aan de positieve zijde uitgepakt met winst (+ 378.000 euro). Een turn around die tellen kan en die de aandeelhouders (met onder meer Philippe Vlerick en Marc Coucke) en het management in samenwerking met alle medewerkers op hun hoed mogen steken. De ommekeer valt samen met de historische wissel van enkele maanden terug op het niveau van de aandeelhouders en van de directie.

De fotodienstengroep Smartphoto nam een jaar terug de Nederlandse sectorgenoot Webprint (uit Twente) over voor iets minder dan 5 miljoen euro. De activiteiten van Webprint werden inmiddels geïntegreerd in Wetteren. De Nederlandse deal heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de betere cijfers. De omzet klom de eerste zes maanden met bijna tien naar 17,4 miljoen euro, terwijl de schuldgraad danig werd afgebouwd (van 4,3 miljoen naar 1,7 miljoen euro). “De synergievoordelen uit Webprint zorgden er mee voor dat de bedrijfskasstroom in de eerste jaarhelft met bijna 35 procent de hoogte inging tot 1,2 miljoen euro”, aldus een persmededeling van Smartphoto.

Maar ook de betere productmix zit daar voor iets tussen, laat het bedrijf uit Wetteren verstaan. Het productgamma werd volop uitgebreid en daar werden ook hogere marges op behaald. Smartphoto laat nog weten dat het op de ingeslagen weg wil verder gaan en dus ook nog meer synergievoordelen wil halen uit Webprint.