Van januari tot juni zal de Aalsterse start-up Appiness, het bedrijf achter de app Spott, samen met VRT het pilootproject om kijkers te laten interageren met de inhoud van hun favoriete uitzendingen,  verderzetten. Spott creëert een geheel nieuwe kijkervaring door online inspiratie te koppelen aan televisie kijken. De Eén-kijkers zijn voortaan in staat producten, merken en personages uit bepaalde VRT programma’s te ontdekken. Nadat eerder al werd getest met Dagelijkse Kost en Thuis, is daar sinds kort ook de nieuwe serie Beau Séjour bij. Vanaf dit weekend volgt dan een testproject met Reizen Waes en later nog met de humoristische reeks Zie Mij Graag en de liveshow van Kom Op Tegen Kanker.

De langverwachte serie Beau Séjour heeft voor de jonge, sterk betrokken doelgroep een extraatje dankzij de applicatie Spott. “Dat lederen jasje van Kato Hoeven of de handtas van Kristel Brouwers kan je nu ook echt kopen tijdens het kijken of delen met vrienden of familie”, zegt Michel De Wachter, co-ceo van Spott. De openbare zender wil ook bestuderen of het gebruik van de technologie de drempel om te doneren voor een goed doel kan verlagen. “In de beheersovereenkomst geeft de Vlaamse regering de opdracht om kansen te geven aan jonge Vlaamse start-ups”, zegt Peter Claes, algemeen directeur Media & Productie VRT. “VRT wil een lerende organisatie zijn, en wij laten ons graag inspireren. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar de extra waarde die Spott zal brengen in de liveshow ten voordele van Kom Op Tegen Kanker.”

De app werd in oktober 2016 gelanceerd samen met RTL en Medialaan en werd tot nu toe 115.000 keer gedownload. “Spott is een inspiratieplatform dat je toelaat te interageren met jouw favoriete programma’s. Hierdoor weet je niet alleen wat jouw favoriete acteur of actrice aanheeft, maar ook waar je het kan kopen”, zegt Jonas De Cooman, co-ceo van Spott. “Het is de ideale applicatie voor de Millennials, die geboren zijn tussen 1982 en 2004. Met één klik komen zij alles te weten over hun programma’s.” Het Aalsterse bedrijf hoopt tegen eind 2017 de kaap van 300.000 downloads te bereiken. Naast de lancering in België, bereidt Appiness, gestart in 2014, een internationale uitrol voor. Zo heeft Appiness kantoren geopend in London, Seoel, Rio de Janeiro en São Paulo.