Start-up Techventures helpt ondernemingen met digitale transformatie

Forcit_s_web_011-800x400

In 2012 sloegen Henri Jacobs en Tom Van den Bulcke de handen in elkaar voor het oprichten van het Gentse webagency Forcit.  Sinds januari 2015 hebben ze Forcit ondergebracht in het ecosysteem Techventures, dat verschillende technologische diensten en producten overkoepelt. Forcit blijft daarin het belangrijkste merk. Het focust op het bouwen van gebruiksvriendelijke webapplicaties, e-commerce  en automatisatie voor klanten als Carrefour, BNP Paribas Fortis, en tal van KMO’s.

Met deze strategie willen ze naar eigen zeggen anticiperen op de constante veranderingen, evoluties en innovaties binnen de sector en tegelijk ook zelf aan productontwikkeling doen, met een voorkeur voor duurzame projecten en/of projecten die een maatschappelijke impact hebben.

Het digitaliseren van een business kunnen ondernemingen immers niet waarmaken door alleen te investeren in een responsive website of een mobiele app. Daarvoor is een echte digitale strategie nodig en die ontbreekt nog altijd bij 90% van de ondernemingen.

Volgens Henri Jacobs en Tom Van den Bulcke blijven ondernemingen inderdaad steken bij het beheren en controleren van processen en denken ze te weinig na over innovatie,  productontwikkeling en nieuwe businessmodellen. Andere organisaties beginnen daar volgens de jonge ondernemers wel mee maar pakken het niet altijd op de meest efficiënte manier aan.

“Wij kunnen hen helpen door vooral het D-gedeelte (development). Het R-gedeelte, de research gebeurt in co-creatie met de klant aangezien de meeste bedrijven over enorm veel kennis en data beschikken. Wij helpen mee om die bedrijven die hun business meer digitaal willen maken en transformeren door onder andere lean start-up, agile en scrum principes snel en zo efficiënt mogelijk in te zetten bij projecten”, besluit Henri Jacobs.