DRONGEN – CRMoptics is een nieuwe speler op de markt van Software voor opticiens. Ze geloven dat software voor opticiens gratis kan zijn. “Iedere opticien moet over de zelfde marketing wapens kunnen beschikken als de grote ketens”, vinden Dominique Peters en Patrick De Jonge.

CRMoptics biedt gratis software aan voor zelfstandige opticiens. Dit kunnen ze dankzij een inkomstenmodel gebaseerd op advertenties. Onderaan hun programma bieden ze advertentieruimte aan waar bril-, lens- en glasfabrikanten hun nieuwe collectie kunnen tonen, promoties aankondigen, naambekendheid verbeteren enzovoort.

Indien de opticiens de software wensen zonder advertenties kunnen ze dit ook voor 200 euro per maand. “Toch merken we dat het merendeel van onze opticiens kiest voor de gesponsorde gratis versie. De meeste opticiens vinden de doelgerichte advertenties zelfs interessant”, aldus mede-oprichter Patrick De Jonge.

Overgewaaid uit Amerika

Mede-oprichter Dominique Peters verhuisde vorig jaar opnieuw naar Gent nadat hij 5 jaar in Amerika woonde. “Daar bestaat er software voor huisdokters die op dezelfde manier werkt. Maar liefst 42% van alle huisdokters in Amerika gerbuikt deze gratis software. Ik vond dit een geweldig idee. Het is een win-win situatie!”

Vanuit ontevredenheid in optieksector

Dominique stond mee aan de basis van het huidige Trustteam in Kortrijk dat software voor arbeidsgeneeskundige diensten ontwikkelt. Nadat hij met een aantal opticiens had gesproken, voelde hij een grote ontevredenehid. “Ze hebben een oud programma dat niet meer ondersteund wordt, maar ze betalen wel een onderhoudscontract dat over de loop der jaren drie keer zo duur geworden is. Ik wilde een goede en betaalbare oplossing maken, maar ben geen opticien van opleiding. Ik moest dus op zoek naar een expert binnen de sector”, vertelt Dominique.

Zijn partner in crime vond hij in co-founder Patrick. Met meer dan 12 jaar ervaring in de optieksector en ontwerper van een softwareprogramma voor opticiens, was hij de ideale partner.

Minder kosten, meer omzet

“We hebben in onze software een link ingebouwd, waarmee de opticien eenvoudig bril- en contactlensklanten kan opvolgen via postkaartjes. Als er iemand een bril koopt, krijgt hij na een maand automatisch een mooi gepersonaliseerd kaartje om de klant te bedanken voor de aankoop. Na een jaar ontvangt diezelfde klant bijvoorbeeld een uitnodiging voor een gratis poetsbeurt of een nieuwe gratis oogmeting in de bus.”

“Deze manier van marketing en klantenbinding kan via onze software volledig automatisch. De opticien kiest zelf de verschillende fasen en tijdstippen en betaalt slechts 2,38 euro per kaartje. Geen gedoe meer om postkaarten te ontwerpen, te laten drukken, klantengegevens te exporteren, etiketten te drukken, postzegels te plakken, enz. Klanten appreciëren dit enorm en komen veel sneller terug binnen bij de opticien met een hogere omzet tot gevolg.”

Alweer een oogappel van The Birdhouse

Ook CRMoptics werd uitgekozen door start-up accelerator The Birdhouse. Patrick: “We zijn hier heel bij mee. In de groep mentoren zitten ex-directeurs van Microsoft en Cisco die zelf ook bedrijven opgestart hebben. Wij leren hier enorm veel van!”

Starterstip

Dominique: “Uit mijn ervaringen in Amerika heb ik geleerd dat klantentevredenheid echt cruciaal is. In Amerika krijgt een klant zijn geld terug als hij niet tevreden is, zowel in de winkel als op restaurant.”

“Mijn tip naar alle bedrijven toe is om te praten met en te luisteren naar je klanten. Amerika is een heel groot land, maar toch hebben ze veel meer klantencontact dan wij Belgen. Ze bellen of mailen hun klanten veelvuldig om te polsen naar hun tevredenheid over hun dienst of product. Wij kunnen hier in België daar zeker een voorbeeld aan nemen!”