Twee wereldwijde cyberaanvallen op de computers van bedrijven. Het is van het slechte te veel. In de ondernemerswereld zal het besef groeien dat beveiliging van data en internet verkeer een meer dan cruciaal gegeven is. Voor bedrijven die niet voorbereid zijn op zo’n aanval is dat een echt rampscenario. Sommige kmo’s moeten zelfs de boeken neerleggen omdat ze alle data voorgoed kwijt speelden. Denk maar aan een webshop die het niet meer doet, een orderprocessing die stilvalt, een boekhouding die weg is, klantendatabases die weg zijn, enzovoort.

Gelukkig zijn er professionals die voor soelaas kunnen zorgen.  Yves Van Tongerloo van de Gentse start-up Sectricity is zo iemand die goede raad geeft als adviseur informatiebeveiliging. “Als bedrijf kan je zelf acties nemen om een rampscenario te vermijden”, aldus Van Tongerloo. “Een eerste reflex is om het netwerk en de computersystemen te beveiligen met technische (anti ransomware) oplossingen. En dat is zeker nodig. Maar de beste beveiliging tegen ransomware is de beveiliging van de computergebruiker zelf. En je kan je ook laten verzekeren tegen cyberrisico’s en ransomware. Het beschermen van de computergebruiker (door aan security awareness te doen) en het afsluiten van een cyberverzekering gebeuren helaas nog veel te weinig. En dat betalen bedrijven cash bij een ransomware aanval. De kosten van herstel (indien nog mogelijk) zijn vaak het veelvoud van een proactieve aanpak. Security awareness of een cyberverzekering uitstellen heeft geen zin. Met Sectricity durven we zegen dat we kmo-vriendelijke prijzen hanteren.”

Sectricity doet aan innovatieve security awareness. “Daarbij stellen we vast dat bedrijven die computergebruikers bewust maken, kennis laten vergaren en die kennis laten inoefenen, met beduidend meer succes ransomware aanvallen kunnen afslaan”, aldus Yves Van Tongerloo. “Dat zijn zeker niet alleen de grote bedrijven. Integendeel. Onze bibliotheek met +30 innovatieve Security Awareness e-learning modules in het Nederlands staat ook ter beschikking van kmo’s en zij kunnen hiervoor ook beroep doen op steun van de kmo-portefeuille. De andere adequate maatregel die bedrijven nog over het hoofd zien is de cyberverzekering. Ze verzekeren bedrijfsauto’s, eigendommen, kredieten en leveranciers maar de aorta van elke kmo – de digitale datastroom – wordt vergeten. Onterecht dus. Een kleine kmo met minder dan 500.000 euro omzet kan reeds voor 400 euro per jaar een cyberverzekering afsluiten via Sectricity. Hiermee wordt de eigen schade gedekt alsook de burgerlijke aansprakelijkheid tegenover derden.”

Sectricity wijst er op dat enkel een firewall of een anti-viruspakket om het netwerk en de computers te beschermen, al lang niet meer volstaat bij een cyberaanval. Elke techniek heeft haar beperkingen en hackers weten precies hoe die vakkundig te omzeilen. Inmiddels blijven de “nieuwe” maatregelen om ransomware cyberschade te vermijden en te beperken fel onderbelicht. “Voor elk bedrijf is het dus de hoogste tijd om te bekijken welke security awareness acties er mogelijk zijn op korte en middellange termijn”, aldus nog Van Tongerloo.

Sectricity is in januari 2017 officieel gestart met een complete anti ransomware dienstverlening. Behalve innovatieve security awareness en cyberverzekeringen biedt deze starter uit Gent ook phishing testen aan en is er een ransomware hersteldienst om slachtoffers bij te staan. Met dit unieke aanbod loopt Sectricity naar eigen zeggen voorop in de security markt.

Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina.