AALST – De jonge receptioniste Ella Houwers is vermoord en gewurgd teruggevonden. Aan jou om deze moord op te lossen! Haal de detective in jezelf naar boven met Crimibox, het gloednieuwe spelconcept bedacht door de Aalstenaar Jimmy Cowe. 

Crimibox is een spel. Niet zomaar een bord- of gezelschapsspel, maar een spel waarbij de grens tussen fictie en realiteit vervaagt. Het concept bestond al enige tijd in Amerika. Jimmy Cowe (31), parttime werkzaam bij de federale politie, besloot het ook in België, Nederland en Frankrijk te lanceren.

Interactieve detectives

Deelnemers krijgen maandelijks een stukje van een onopgeloste moordzaak opgestuurd. De box is voorzien van het volledige politiedossier (relaas van de feiten, telefoongegevens, resultaten van het labo,…), enkele bewijsstukken gevonden op de plaats delict en een aantal gadgets, want detective spelen doe je natuurlijk in stijl. Er zit geen handleiding bij, je zal zelf moeten bedenken hoe je de moord kan oplossen.

Alle moordzaken zijn ook interactief en voorzien van interessante twists. Zo zal je ook online aan de slag moeten. Het Instagram- en Facebookprofiel van het slachtoffer of de verdachten onderzoeken, de inhoud van haar computer bekijken, locaties op google maps opzoeken,… Via een chatbot kunnen de deelnemers daarnaast allerhande acties laten uitvoeren zoals huiszoekingen en invallen. Deze kunnen ze dan volgen via opgenomen videobeelden.

Het grootste detective team van de Benelux

Je staat niet alleen in je onderzoek! Wanneer je lid wordt van Crimibox, krijg je toegang tot Crimibox Office. Dat is een gesloten Facebook groep, waarbij reeds honderden collega-detectives zitten. In die groep kan je hulp vragen wanneer je theorieën of vragen hebt over het onderzoek waarmee je bezig bent.

“Of er ooit al iemand de moord in een recordtijd heeft opgelost? In principe is dat onmogelijk. Het verhaal bestaat namelijk uit 3 delen. Elke maand ontvang je een nieuwe box met andere bewijsstukken. Op die manier wordt er een volledig verhaal verteld met telkens net genoeg puzzelstukjes om je verder op weg te helpen, maar de ontknoping vindt pas plaats aan het einde van de rit.”

Al 2000 spelers

Om de slaagkansen van zijn concept te testen, verspreidde Jimmy vorig jaar een advertentie op Facebook waarin hij uitlegde wat hij wilde doen en geïnteresseerden opriep om hun e-mailadres achter te laten. “Met slechts een budget van 100 euro aan facebookadvertenties, had ik een grote groep mensen bereikt. Op die manier verzamelde ik zo’n 800 adressen, waardoor ik wist dat ik er volledig voor kon gaan”, vertelt hij.

In juli vorig jaar startte Jimmy met de verkoop van losstaande boxen. Sinds januari gebeurt alles via de webshop. Intussen werden er al zo’n 2000 boxen verkocht.

Momenteel werkt Jimmy volop aan een tweede seizoen. Dit zou in oktober moeten verschijnen. “De bedoeling is om uiteindelijk zo veel mogelijk seizoenen te maken en de spelers voor een langere tijd vast te houden. In een verre toekomst denken we er zelfs aan om een Engelse versie van de Crimibox te lanceren en internationaal te gaan met het verhaal.”