De Gentse groep Stukwerkers, actief in watergebonden logistiek, heeft twee nieuwe kranen geïnstalleerd. Beide kranen kwamen per schip toe, en dat gebeurt niet elke dag. Het lossen van de kranen, eentje aan het Kluizendok, de andere aan het Mercatordok, nam telkens twee uur in beslag. “Elke kraan heeft een hefvermogen van 100 ton. Ze kunnen ook elders in de haven worden ingezet”, zegt Pascal Eggermont van Stukwerkers.

De kraan voor het Kluizendok werd gelost bij Ghent Container Terminal. Die zal er voornamelijk intermodaal worden ingezet voor het laden en lossen van containers van schepen en voor de dagelijkse treinverbindingen op de aanpalende Interface Terminal Gent. De tweede kraan aan het Mercatordok zal gebruikt worden voor het behandelen van stukgoederen en droge bulk.

Mastodonten

Elke kraan weegt 360 ton en is 33 meter hoog. Met opgeheven boom is een kraan 51 meter hoog. Er zitten 64 wielen onder die de grootte van een vrachtwagenwiel hebben.

Stukwerkers is sinds 1338 actief in de haven van Gent en wordt beschouwd als een van de oudste dokwerkersbedrijven in Europa. Stukwerkers bedient zijn klanten vanuit vijf verschillende locaties in Gent en biedt daarmee een groot voordeel op het gebied van transport en distributielogistiek. In totaal heeft Stukwerkers meer dan 500.000 vierkante meter open kade en 100.000 vierkante meter opslagruimte ter beschikking.