Annouck Meier van marketing & communicatiebureau Ampersand, en social media coach Gerrit Vroman van Teachme.be gingen samen op zoek naar een originele en vooral andere aanpak om een marketingstrategie uit de doeken te doen. Met Summer of Content lanceren ze een nieuwe concept van een ‘content retreat’ in België. Het event gaat door eind augustus in Ronse. Een groep ondernemers trekt zich dan terug in een plaatselijke vakantiewoning om twee dagen lang niks anders te doen dan content creëren. Content, zegt u? Blogposts, socialmediaposts, podcasts, e-books, foto’s, video’s, website updates, e-mails, het passeert allemaal de revue met de bedoeling een betere marketingstrategie uit te kienen.

Initiatiefneemster Anouck Meier helpt als copywriter en content coach ondernemers hun zaak te doen groeien met goede content. “Het belang van goede content marketing kan nauwelijks overschat worden”, zegt de onderneemster. “Klanten tolereren niet langer opdringerige reclameboodschappen. De kunst bestaat erin om een band op te bouwen met je klanten, om waardevolle informatie aan te reiken, om gezien te worden als iemand die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Dat kan je alleen maar als je op een consistente manier kwalitatieve content de wereld in stuurt.” Alleen, dat aan-de-lopende-band maken van die content kan een heel arbeids- en tijdsintensief gegeven worden. En daar wringt vaak het schoentje. Anouck: “Ik vertel dag in dag uit aan klanten dat ze moeten investeren in goede content en ik help hen daarbij door content aan te leveren of door ze daarin te coachen. De ironie van de zaak? Naarmate ik meer en meer tijd investeerde in de content van mijn klanten, begon mijn eigen marketing erbij in te schieten. Toen ik merkte dat naast mijn klanten ook heel wat andere collega-ondernemers met hetzelfde probleem worstelden, was ik vastbesloten daar iets op te vinden.”

En dus ging Anouck Meier op zoek naar oplossingen. En naar een partner in crime. Die vond ze in social media coach Gerrit Vromant. Gerrit Vromant: “Ik wist meteen waar Anouck het over had. Het is een gekend probleem: je investeert in je marketing om klanten te krijgen en eens de klanten er zijn heb je geen tijd meer voor je marketing. Op termijn krijg je daardoor een dip in je opdrachten en mag je weer van vooraf aan beginnen met marketing. Een cyclus die zich in den treure herhaalt en die vooral problematisch is voor zaakvoerders van kleine ondernemingen of freelancers. Zij hebben vaak ook niet de budgetten om zoiets uit te besteden en nochtans is het voor hen éxtra belangrijk om zichtbaar te zijn. Geen zichtbaarheid, geen omzet.”

De twee coaches hopen met hun nieuwe formule van een content retreat, praktijkgerichte oplossingen en tips te bieden aan de deelnemers. De initiatiefnemers kondigen hun initiatief aan als de twee meest productieve dagen van het jaar.