Inzetten op fanbeleving wordt in de sport alsmaar belangrijker. Dat heeft start-up Sund uit Kruishoutem duidelijk begrepen. Het creatieve en innovatieve designbureau, dat gespecialiseerd is in digitale producten en diensten, zorgt voor een Belgische primeur. Op 19 februari zal het als eerste een sportevenement live in 360 graden te streamen. Het gaat over de bpost Cup Final in het basketbal tussen BC Oostende & United Limburg. Ook in het voetbal test Sund, dat kantoren in Kruishoutem en Londen heeft, de mogelijkheden rond fanbeleving.

Sund gebruikt een set van zes high-end camera’s om de wedstrijd te filmen. De zes videostreams worden in real time aan elkaar geplakt om zo een live 360 graden-beeld van de wedstrijd te creëren. “Ten eerste vergroot het de beleving van fans die normaal voor de televisie zitten. Ze kunnen nu de match beleven alsof ze op de beste plek in het stadion zitten. Bovendien kan het ook een nieuw publiek overtuigen om toch eens te kijken. Het brengt volledig nieuwe ervaringen met zich mee”, zegt oprichter van Sund Alain Belaen. “Ook potentiële relaties kunnen met de optimale beleving via livestream worden warmgemaakt.”

De eerste beproeving van een 360 graden-livestream zal die van de basketbalfinale zijn. Ook tijdens de voetbalfinale van de Croky Cup tussen KV Oostende en SV Zulte Waregem op 18 maart zal fanbeleving naar het maximum worden gedreven. “We zullen in het stadion live tweets van de mensen en live statistieken van de spelers en het team tonen. Tijdens play-off 1 zullen we eveneens de interactiviteit met de fans verbeteren in het Regenboogstadion van SV Zulte Waregem om zo een win-win-win-situatie te creëren voor zowel de club, de partners als de fans”, verduidelijkt Alain Belean. In september vorig jaar werd er al een test gedaan tijdens de wedstrijd tussen SV Zulte Waregem en KV Kortrijk. De stream werd toen in het stadion uitgezonden.