jeroen3De Gentse start-up Teamleader lanceerde op 22 augustus de hashtag #goebezig om de gedreven Belgische ondernemers in de bloemetjes te zetten. Het jonge bedrijf van Jeroen De Wit, deed dat naar aanleiding van de resultaten van zijn De Tijdstrijd-onderzoek naar de tijdsbesteding van de Belgische ondernemers.

Uit dat onderzoek blijkt dat Belgische ondernemers zeer gedreven zijn, al gaat dat soms ten koste van zichzelf en hun omgeving.

De Belgische ondernemer start zijn of haar werkdag doorgaans om 7u50 en eindigt om 19u30, zo blijkt uit het onderzoek. De kans dat daar ook avond- en weekendwerk bijkomt is groot. 1 op 5 ondernemers werkt elke avond, ook in het weekend, 65% doet dat minstens 1 of 2 avonden per week.

61% zegt meestal of altijd in het weekend te werken; 37% doet dat af en toe. Voor 38% van de ondernemers kent de werkweek geen duidelijk begin en einde: de ene werkweek loopt naadloos over in de andere. Tegen zondag klokt de Belgische ondernemer gemiddeld af op 55 gewerkte uren, waarna de nieuwe werkweek begint.

“Ondernemen in België is duidelijk geen nine to five-bezigheid – je mag uit het onderzoek gerust concluderen dat de Belgische ondernemer leeft voor zijn of haar werk”, aldus Jeroen De Wit (foto), CEO van Teamleader. “Het is opvallend hoe consistent de cijfers zijn: gemiddeld 11 uur per dag aan het werk, dag in dag uit, dat laat niet veel ruimte voor hobby’s of vrije tijd.”

Minstens één week per jaar ertussenuit is voor zowat alle ondernemers (93%) realiteit, al blijkt het voor het merendeel onder hen geen echte vakantie. Zo blijft 63% bereikbaar en houden ze hun mails in de gaten. 14% blijft zelfs àlles vanop een afstand volgen.

Die hoge werkdruk gaat dan ook gepaard met een mentale druk, zo toont het De Tijdstrijd-onderzoek van Teamleader. 68% van de ondernemers kan het werk moeilijk uit zijn of haar hoofd zetten en 59% piekert erover in bed – tijdens de 7 uur die ze doorgaans toch proberen te slapen. Het werk legt bovendien beslag op hun privéleven: 44% geeft aan dat zijn of haar job vaak de oorzaak is van spanningen binnen het gezin. 1 op 3 Belgische ondernemers miste het afgelopen jaar zelfs een belangrijke gebeurtenis in de privésfeer, zoals een begrafenis of huwelijk.

“We wilden de resultaten van het onderzoek dan ook aangrijpen om vandaag alle hardwerkende Belgische ondernemers een digitaal schouderklopje te geven via de hashtag #goebezig. Ons initiatief is ruimschoots gevolgd”, aldus Jeroen De Wit, CEO van Teamleader.

Op 1,5 uur tijd werden ’s ochtends 500 tweets met de hashtag #goebezig verstuurd, waardoor die al snel blijvend trending werd op Twitter – ook in de namiddag. De actie kreeg onder meer de steun van het VBO-FEB dat van de gelegenheid gebruikmaakt om te wijzen op de positieve impact die automatisering en digitalisering hebben op het hedendaagse ondernemerschap.