Adviesbureau Techtomar heeft het Profit Making Machine Framework ontwikkeld. Het bedrijf uit Aalst staat technologiegerichte bedrijven bij in hun zoektocht naar een sterk businessmodel dat aansluit bij de noden van de markt. Met het framework wil Techtomar bedrijven bijstaan om zich te ontwikkelen tot een duurzame organisatie. Bedrijven kunnen dit enerzijds bereiken door producten en/of diensten te creëren die een impact bij de beoogde doelgroep hebben, anderzijds door efficiënt gebruik te maken van de technologische hulpmiddelen.

Het kader moet een structurele aanpak bieden op het vlak van strategie en een bedrijfsmodel. Vanuit de noden van de klant en de visie van het bedrijf hierop, wordt met het Profit Making Machine Framework een concreet aanbod uitgewerkt. Nadien wordt in kaart gebracht hoe dit aanbod naar de markt kan worden gebracht. Tot slot besteedt het aandacht aan de omgevingsfactoren. Het framework is opgebouwd in de vorm van een canvas. Wouter Danckaert en Leiv Hendrickx van Techtomar: “Idealiter wordt het Profit Making Machine Framework in het bedrijfs-DNA van de organisatie ingebed.”

Nadat Danckaert en Hendrickx eind 2015 de Gentse spin-off Inside Matters achter zich lieten, startte het duo in maart 2016 het adviesbureau Techtomar op. Naast het uitvoeren van projecten voor klanten, maakten de heren het voorbije jaar tijd om op onderzoek te gaan naar een model dat hen bij hun opdrachten zou kunnen helpen. Vele conferenties, vormingen, gesprekken en wat studiewerk later hebben ze een eigen aanpak uitgewerkt die resulteerde in het Profit Making Machine Framework.