Temse – Het Belgisch bedrijf achter het nieuwe label ‘The Bio Veggie Company’ bestaat dit jaar 30 jaar. Wat in 1988 begon als De Paddestoel met de productie van biologische en vegetarische burgers in de eigen keuken, is drie decennia later uitgegroeid tot een vaste waarde in de bio veggie wereld. Met The Bio Veggie Company, een tweede en nieuw label, wil zaakvoerster Delphine Van Goethem de Belgen overtuigen dat bio en veggie echt lekker en toegankelijk is voor iedereen.

Een nobele en tegelijk commercieel interessante doelstelling want in België is 1 op 3 consumenten ‘casual veggie’. Een veel grotere doelgroep dan de 2,8% strikte vegetariërs en vegans in ons land. Af en toe vegetarisch eten is stilaan ingeburgerd want ‘gewoonte’ wordt als voornaamste reden (eerder nog dan dierenwelzijn en klimaat) opgegeven om af en toe vegetarisch te eten. 30% van de Belgen geeft aan minstens 1 maal per week een vegetarische maaltijd te eten. Dat blijkt onder andere uit een grootschalig onderzoek, in opdracht van The Bio Veggie Company en uitgevoerd door iVOX bij 1000 respondenten.

De Paddestoel groeide uit tot vaste waarde

Het natuurvoedingsmerk De Paddestoel werd opgericht in 1988. Het Belgische bedrijf was destijds een pionier op vlak van bio en veggie. Met een kleinschalig assortiment aan vegetarische burgers ligt de focus nog steeds op de distributie in kleine biowinkels. Het merk groeide uit tot een vaste waarde bij fulltime vegetariërs en is vandaag te vinden in gespecialiseerde natuurwinkels in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Zaakvoerster Delphine Van Goethem nam het bedrijf uit Temse vier jaar geleden over en richtte The Bio Veggie Company, specialist in veggie- en bioburgers, -nuggets en -kroketjes, op. Met dit nieuw label mikt ze op de casual veggies: consumenten die niet strikt vegetarisch zijn maar wel naar een gezonde levensstijl verlangen. Delphine zag de voorbije jaren een ware kentering plaatsvinden. De omzet van het bedrijf steeg van 2014 tot 2018 met 80%. Dit jaar zal het Oost-Vlaamse bedrijf maar liefst drie miljoen vegetarische producten verkopen.

Niet meer enkel voor geitenwollensokken

“Niet alleen in onze cijfers maar vooral in de mindset van de consument zien we beweging. Vegetarisch is niet meer alleen voor geitenwollensokken. Driekwart van de Belgen vindt vegetarisch voedsel tegenwoordig heel normaal. Als meer en meer casual veggies spontaan gaan denken aan vegetarische opties bij de vraag ‘Wat eten we nu weer vanavond?’ zijn we echt op goede weg”, vertelt Delphine van The Bio Veggie Company.

Minder vlees, meer inspiratie

Een derde van de respondenten die (soms) vlees eten, zegt dat ze vaker een vegetarische maaltijd zouden eten als ze meer vegetarische recepten zouden kennen. Bijna de helft van de respondenten (46%) vindt een vegetarische maaltijd moeilijk te verzinnen door een gebrek aan goede vleesvervangers en 20% geeft aan meer inspiratie te hebben als er veel variatie aan vleesvervangers in de winkelrekken ligt.

“Wij willen mensen inspireren met toegankelijke en lekkere recepten op onze site en social media. We willen bewijzen dat je door af en toe veggie te eten echt niks mist. Je hoeft met kwalitatieve bio en veggie producten echt niet in te boeten aan smaak of variatie”, aldus Delphine Van Goethem.