Heel wat medewerkers van Typografics uit Hamme trekken tijdens Hemelvaartweekend van 25 tot 28 mei hun fietstenue aan. Voor Kom op tegen Kanker vaardigt het bedrijf dat grafische vormgevers en digitale designers naar klanten uitstuurt, twee ploegen af. Zij zullen in totaal 1.000 kilometer met de fiets afleggen. “Iedereen heeft wel een reden om mee te fietsen. Maar voor het zover is, moeten we geld inzamelen. Onze teller staat ondertussen op iets meer dan 6.000 euro”, zegt Danny Mertens, bedrijfsleider van Typografics.

Om te kunnen starten met beide teams, moet Typografics 10.000 euro inzamelen. Daarvoor heeft het bedrijf nog tijd tot half mei. Twee acties moeten geld in het laatje brengen. “Omdat we een bedrijf zijn met grafische vormgevers en creatievelingen, was het logisch om dat talent aan te spreken. We hebben een set van vijf wenskaarten ontworpen, goed voor elke gelegenheid. Die hebben we via een ambachtelijke letterpress-techniek gedrukt. Het resultaat is een unieke wenskaart met een authentieke vintage-uitstraling. Eens iets anders dan de kaartjes die je in de gewone winkel koopt”, aldus Danny Mertens. Daarnaast verkoopt Typografics op 20 en 21 april spaghetti aan collega’s uit de naburige bedrijven van het Industriegebied Zwaarveld in Hamme. “De opbrengst daarvan gaat helemaal naar de 1.000 kilometer van Kom op tegen Kanker. Zij financieren er op hun beurt broodnodig onderzoek mee. ”

Typografics werd in 1991 uit de grond gestampt door Danny Mertens. Het bedrijf uit Hamme biedt een hele waaier van opleidingen aan, van standaardpakketten voor grafici, zoals Photoshop, InDesign of Illustrator, tot motion designsoftware, zoals Adobe After Effects of Cinema 4D. Daarnaast worden ook opleidingen verzorgd voor marketeers, webdesigners en front-end developers. Onlangs verzilverde Typografics nog de erkenning als dienstverlener voor de kmo-portefeuille.