Na een moeilijk 2016, kan lingerieproducent Van de Velde bij de halfjaar balans van dit jaar uitpakken met veeleer bemoedigende resultaten. Met een geboekte omzet van net geen 117 miljoen euro, klom het bedrijf toch 1,2 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Om winstcijfers te publiceren, wacht het beursgenoteerde bedrijf nog tot eind augustus. Dit jaar kreeg het aandeel al heel wat verlies te verwerken (tot -27 procent) nadat een winstwaarschuwing de wereld werd ingestuurd.

Van de Velde hoopt met een nieuwe ceo (in de persoon Erwin Van Laethem) van de zaken positief om te draaien. Een investeringsplan moet daartoe bijdragen. De moeilijkheden zijn vooral toe te schrijven aan de slechte verkoop op de Amerikaanse markt, veel meer dan aan de (door bepaalde media) fel opgeblazen spanningen tussen gewezen voorzitter Herman Van de Velde en zijn vorige ceo Ignace Van Doorselaere. Beiden zogenaamde protagonisten kunnen wel degelijk nog door dezelfde deur en gingen recent zelfs samen tafelen. Rigby & Peller, de Amerikaanse retaildochter, boekte in 2016 een vijfde minder omzet (-20,2 procent) ten opzichte van 2015, en dat deed zich uiteraard voelen in de globale omzet.