SCHELLEBELLE – Lingeriegroep Van de Velde heeft zijn jaarcijfers van 2017 bekendgemaakt. Terwijl de omzet het afgelopen financiële jaar nagenoeg gelijk is gebleven, is de winst afgenomen met 10,1 procent.

Van de Velde boekte 1,2 procent omzetgroei, die afklopte op 209 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) zakte weg met 10 procent tot 55,7 miljoen euro.

Terwijl de groothandel 1,3 miljoen minder bijdroeg aan de gehele winst afgelopen jaar, voegde de retail 0,2 miljoen extra toe door de sluiting van verlieslijdende filialen. Na aanhoudende omzetdalingen van 10 of 20 procent in de voorbije jaren, zakte de omzet van de eigen winkelketen Rigby & Peller in de VS daarenboven in 2017 met amper 2,5 procent. In Europa nam de verkoop toe met 8,3 procent.

Van de Velde investeert onder de nieuwe topman Erwin Van Laethem onder andere in de upgrade van de IT-infrastructuur, marketing, de aanpassing van de logistieke ketting en de uitbouw van e-commerce en andere verkoopkanalen. Dat alles zorgde in 2017 voor ruim 5 miljoen euro extra kosten.

De lingeriegroep verlaagt het dividend drastisch. De beleggers zullen het met 70 procent minder, ofwel 1.03 euro brutodividend per aandeel, moeten stellen. Het bedrijf houdt zo zo’n 33 miljoen euro cash op zak om de komende maanden de groeimotor aan de praat te krijgen.

De Van de Velde groep heeft de merken PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda in het portfolio. PrimaDonna werd onlangs nog uitgeroepen tot best presterende Europese lingeriemerk.