Vlerick-professor in corporate finance Wouter De Maeseneire heeft de Outstanding Case Teacher gewonnen. Via deze wedstrijd wil organisator The Case Centre een uitzonderlijk goede lesgever in casestudies belonen. De juryleden waren het er over eens dat De Maeseneire een zeer getalenteerde en toegewijde lesgever is. Ze verwezen daarbij ook naar zelf geschreven casestudies waarmee hij eerder in de prijzen viel, de manier waarop hij collega-lesgevers advies geeft, en andere prijzen waaronder de Vlerick Best Teacher Award die hij al twee keer in ontvangst mocht nemen.

The Case Center dat sites heeft in Engeland en de VS, promoot wereldwijd de casemethode en deelt kennis en ervaring om zo managementopleidingen over de hele wereld te inspireren en transformeren. Het is een non-profit organisatie en een erkende instelling voor het goede doel. De groeiende community van aanhangers van de casemethode telt meer dan 500 organisaties van over de hele wereld.

Wouter De Maeseneire is blij met de prijs en durfde naar eigen zeggen nooit dromen dat hij die prijs zou mogen ontvangen. Hij gelooft sterk in de casemethode als krachtig instrument bij het lesgeven. “Lesgeven op basis van casestudies is een methode die de deelnemer centraal stelt”, zegt de professor. “De methode laat niet alleen toe om het onderwerp van discussie grondiger te begrijpen, maar focust ook op de toepasbaarheid van wat je leert. We starten met een aantal uitdagende vragen rond relevante managementtopics die het uitgangspunt vormen voor reflectie en discussie. Dat levert tegenstellingen op, nieuwe inzichten, stellingnames en conclusies. Kortom: een leerproces waarbij je deelnemers sterk betrekt en ook waardeert voor hun bijdrage. Een ander groot voordeel van lesgeven vanuit een casestudie is dat je je per definitie niet beperkt tot één managementdomein. Je dwingt deelnemers om typische managementuitdagingen vanuit een breder perspectief te bekijken waardoor je een geïntegreerde leerervaring krijgt. Kritische vragen en bedenkingen zijn zeer welkom en ik probeer vanuit de onderwerpen ook de link te leggen naar de professionele achtergrond van de deelnemers. Zo creëer je echte toegevoegde waarde naar hun bedrijven toe. Ten slotte gebruik ik ook graag zaken uit de financiële actualiteit zoals de beursgang van Facebook of Alibaba. Als je deelnemers echt op een efficiënte manier wil betrekken, dan moet je de relevantie van wat je leert kunnen aantonen, en dat zowel voor hun carrière als voor de maatschappij.”