GENT – Aan de vooravond van het autosalon maakte Volvo Cars zijn jaarcijfers 2017 bekend. Het werd een in alle opzichten cruciaal jaar. 

Voor het achtste opeenvolgende jaar rapporteert Volvo Car Gent volumes boven de 200.000 auto’s. In 2017 klokte de Zweedse autobouwer, die al sinds 1965 auto’s produceert in Gent, af op net geen 240.000 auto’s. Dat was een ietsje minder dan in 2016 (toen 248.705) maar dat is te verklaren door de overgang die nodig was om nieuwe modellen op te starten. Bijna driekwart (72,6%) van de auto’s waren bestemd voor landen in Europa; 10,3 % voor de Amerikaanse landen en 14% voor het Verre-Oosten.

“Dat is een mooi resultaat,” aldus gedelegeerd bestuurder Eric Van Landeghem, “zeker als we rekening houden met het stopzetten van de productie van de XC60 in september. In november gingen we van start met een nieuw topmodel, de Volvo XC40, maar dat zal pas over enkele weken op kruissnelheid komen. 2018 wordt dus in de eerste plaats het jaar van de XC40.”

In 2017 begon de ommezwaai van Volvo Car Gent naar een nieuw platform, het Compact Modular Architecture. De Volvo S60 en V60 blijven voorlopig in productie, en in de toekomst maakt het grote SPA-platform in de eindassemblage zijn opwachting. Op termijn wil Volvo Car Gent evolueren naar Volvo’s hoofdfabriek voor de productie van het compacte platform, waarvan de premium SUV XC40 het eerste model is.

Investeringen en tewerkstelling

Ook in 2017 bleven de investeringen op een zeer hoog niveau, grotendeels voor de ombouw van de fabriek naar het CMA-platform.

Volvo Car Gent blijft ook één van de grootste industriële werkgevers van het land, met eind vorig jaar 6000 personeelsleden (waarvan 760 uitzendarbeiders). De voorbije twee jaar heeft Volvo Car Gent 50 bedienden aangeworven met een vast contract. 350 tijdelijke arbeiders kregen een vast contract. Verwacht wordt dat Volvo Car Gent nog meer tijdelijke contracten zal omzetten naar een vast contract. De krapte op de arbeidsmarkt laat zich wel voelen.

“De autosector blijft een zeer boeiende sector voor ingenieurs en technici,” zegt HR-directeur Caroline Breithardt. “We merken wel dat het moeilijk blijft om bepaalde technische profielen aan te trekken. Onderhoudstechnici en ingenieurs kunnen wij een boeiende job aanbieden, met een goede mix tussen de technische uitdagingen en het leidinggevende aspect.” Ook in het dealernetwerk kunnen mensen met een technische interesse een uitdagende job vinden. Met een boeiende job, en mooie algemene vooruitzichten voor de komende jaren, hoopt Volvo Car Gent de nodige technici te kunnen aantrekken, en rekent het erop dat meer jongens en meisjes kiezen voor een technische studierichting.