GENT – Volvo Car Belux lanceert de HR90. Dat is een wagen die dienst doet als een state-of-the-art HR-partner en de Gentse autobouwer via artificiële intelligentie aan nieuwe, technisch getalenteerde profielen moet helpen. De nieuwe HR90 rekruteert meteen al op het autosalon.

Met de komst van de productie van de XC40 naar België gaat Volvo op zoek naar extra profielen, zowel in de fabriek in Gent als bij de verdelers. Dat is geen vanzelfsprekende zoektocht en daarom koos het bedrijf voor een mobiele HR-manager.

De HR90 herkent en mapt via artificiële intelligentie bepaalde parameters die als unieke data worden opgeslagen en geanalyseerd. De wagen doet via spraak- en andere technologie een geanimeerd sollicitatiegesprek met kandidaat-technici. Via de analyse van woordgebruik en gezichtsexpressie kan de HR90 dan peilen naar hun kennis, motivatie en sociale vaardigheden.

De lancering van de Volvo HR90 kadert binnen het project Job On Wheels, georganiseerd door Febiac. “Daarmee willen we benadrukken dat er in onze branche erg veel jobkansen voor het grijpen liggen”, aldus Joost Kaesemans, directeur communicatie bij Febiac.

Autosalon

De HR90 maakt zijn première op het Brusselse Autosalon in Paleis 6 en zet nadien zijn rekruteringsopdracht verder op onder andere jobbeurzen, in scholen en bij de Volvo-verdelers.

“Unieke profielen vragen om een unieke campagne”, zegt René Aerts Jr., woordvoerder van Volvo Cars Belux. “Vele jonge techniekers kijken vol enthousiasme uit naar het autosalon om de nieuwste modellen en snufjes te komen bekijken. Wij zien dit enthousiasme als een opportuniteit om hen via onze HR-wagen te bevragen naar hun kennis in de hoop de juiste profielen aan te trekken.”