GENT – Op een gesmaakte conferentie heeft Volvo Trucks zich diepgaand beraden over de vraag over hoe de toekomst er zal uitzien in vrachtwagenland. Centraal stond de vraag hoe ver de nieuwe digitale technologie al is doorgedrongen in de transportsector en in de logistieke sector. De conferentie kreeg de naam ‘Drive the future’ mee. Zo’n 140 gasten, een mix van klanten, prospecten, dealers en Volvo, namen deel aan de bezinning.

Volgens Pieter De bruyn, digital kaderlid bij Volvo Trucks Belux, was het opzet van de conferentie simpel: hoe kunnen we in eenvoudige woorden uitleggen wat de nieuwe digitale trends betekenen? “Maar waar het echt interessant werd, was hoe de sprekers met reële voorbeelden in de transport- en logistieke sector aantoonden dat deze toekomst niet veraf is, maar nu al concreet aanwezig is”, aldus Pieter De bruyn. 

Thema’s die uitgebreid aan bod kwamen, waren Virtual Reality, Human to Machine Interaction, 3D printing, Internet of Things, Augmented Reality en Blockchain. De sprekers waren elk op hun beurt specialisten in hun vakgebied, vaak afkomstig uit de start-up en scale-up wereld, maar ook van bij Volvo zelf. “Met deze conferentie wilden wij onze klanten en prospecten inzage geven in de boeiende mogelijkheden die deze nieuwe technologieën bieden”, aldus nog De bruyn. “Dikwijls denkt men dat dit een exclusieve wereld is van start-ups en bedrijven zoals Google, Tesla, Uber of Apple. Maar niets is minder waar. Ook transportbedrijven in België kunnen nu al deze technologieën gebruiken en zich zo beter voorbereiden op de toekomst.”

De verschillende onderwerpen zullen binnenkort geprojecteerd worden op de sociale media kanalen van Volvo Trucks Belux.