GENT – Sinds kort beschikt het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) over de grootste ambulance van België. Voor het eerst in ons land gaat het niet om een omgebouwde bestelwagen, maar om een heuse truck. Deze FL Volvo Truck is op talrijke vlakken héél bijzonder. Zo kan het voertuig, in geval van nood, een snelheid van 130 km/u halen. Op 21 juli, de nationale feestdag, zal deze uitzonderlijke ambulance mee defileren.

“Een ambulance neemt steeds meer apparatuur – en dus gewicht – mee. Zo’n omgebouwde bestelwagen weegt vandaag leeg gemakkelijk 4,2 ton, terwijl het voertuig een maximaal toegelaten gewicht van 4,5 ton heeft. Wij zaten bijna constant aan de wettelijke limiet. Ook vraagt zo’n overladen voertuig meer onderhoud en is er meer slijtage. Daarom hebben we beslist om een maatje groter te gaan”, zegt Gunter Thijs, unitverantwoordelijke spoedgevallen van het UZA.

Het is de eerste ambulance die in België als 12 tonner is ingeschreven. Het voertuig zal ingezet worden voor zowel interhospitaal transporten als voor interventies in de dringende hulpverlening, het ‘112-systeem’.

Speciale opleiding

“De FL accelereert zeer geleidelijk en zacht, voor een maximaal comfort van de vervoerde patiënt. Maar in geval van nood kan het voertuig ook snel rijden. Technisch gezien kan het een snelheid tot 130 km/u halen. Onze bestuurders werken allemaal bij de brandweer en hebben een specifieke ‘Priodrive’ opleiding gekregen om met deze ambulance te kunnen rijden”, voegt Gunter Thijs toe.

Superuitgerust

De opbouw is een zogenaamde Mobile Intensive Care Unit, voor het vervoer van patiënten met behoefte aan intensieve zorgen van het ene ziekenhuis naar het andere. Naast de traditionele uitrustingen beschikt ze over een eigen wifi-systeem, een groot scherm om de vitale parameters te monitoren, 220 volt stopcontacten, kasten met een gecontroleerde temperatuur voor de medicatie, enzovoort. Daarnaast is er ook een koel/verwarmingsunit om – ook bij stilstand – een constante temperatuur aan te houden.

“Ook de cabine is ruim uitgerust met de meest moderne voorzieningen: een dash cam, een ‘fleetlogger’ (die permanent noteert waar, wanneer en hoe gereden wordt), dodehoekcamera’s, een achteruitrijcamera, een scherm verbonden aan een camera in de sanitaire cel, en noem maar op”, voegt Pieter Thienpont toe, sales manager van Volvo Truck Center.

Nieuwe striping

Uiterlijk valt deze zware maar compacte ambulance op door de aparte striping. “De regels zijn onlangs veranderd en nu moeten alle nieuwe ziekenwagens de zogenaamde ‘Battenburg-striping hebben. Alle logo’s en opschriften beantwoorden daarom aan specifieke wettelijke bepalingen”, zegt Gunter Thijs tot slot.