20160510_Prologis_Fietsenberging (96)Watt-Lock uit Drongen heeft zich gespecialiseerd in de productie van laadpunten voor elektrische fietsen en scooters.

“Aangezien we wilden inspelen op de boomende markt van de elektrische fietsen, zijn we in 2012 gestart met het ontwerpen van laadpalen voor elektrische fietsen, scooters en scootmobielen”, zegt Wim De Schryver, één van de drie mede-oprichters en mede-eigenaars. “Het verschil met andere laadpalen dat wij ruimte voorzien voor de batterijlader van de elektrische fiets en dat we er ook voor zorgen dat de lader niet kan gestolen worden.”

Na het maken van enkele testmodellen is Watt-Lock tot 3 types laadboxen gekomen die kunnen gemonteerd worden op een muur, sokkel of op een fietsparkeersysteem. “Maar dankzij onze technische achtergrond kunnen we ook voor maatwerk zorgen of het volledige elektrische gedeelte voor onze rekening nemen”, licht Wim De Schryver toe.  “Voor de laadboxen die wij op fietsparkeersystemen monteren, hebben we voor fietsparkeersysteem van NSA gekozen, dat het diefstalgevaar volledig indijkt.” 

Watt-Lock bouwt alle laadpalen in zijn atelier in Drongen en leverde in maart 2015 onder meer 30 oplaadpunten aan de universiteit van Luik. Ondertussen werden in de Luikse regio ook 4 oplaadpunten geplaatst door Mutec, een partner die de oplaadpunten combineert met een solarport die op zijn manier dienst doet als fietsstalling en de installatie voorziet van elektrische energie. De komende weken worden er terug meerdere oplaadpunten uitgeleverd voor toeristische punten in Wallonië.

“Het is toevallig dat we eerst in het Franstalige landsgedeelte wat bekendheid hebben gekregen”, zegt Wim De Schryver nog. “Maar uiteraard willen we ook in Vlaanderen aan de bak komen. naast deze systemen kunnen we trouwens ook fietsstallingen leveren en daarnaast willen we ons ook focussen op de markt van de servicezuilen voor campings en jachthavens.”