Wijs opnieuw helemaal op eigen benen

Bart Dewaele van netlash

Bart Dewaele van netlash

Het Gentse digitale agentschap Wijs maakt niet langer deel uit van de Cronos-groep. Daarmee komt 100% van de aandelen weer in handen van de oprichters van het bedrijf, Bart De Waele (foto) en Dirk Sabbe. “Dit is voor ons een heel logische stap in het pad dat we met Wijs willen volgen”, zeggen ze.

De laatste jaren liet Wijs een opmerkelijke groei optekenen. In 2014 realiseerde Wijs een winststijging van meer dan 400%. In 2015 deden ze daar nog eens 30% bovenop.

De winst werd voornamelijk geïnvesteerd in nieuwe ervaren mensen, grote strategische interne projecten en innovatie. Bart De Waele: ‘Ook voor de toekomst blijven we investeren in de juiste profielen en nieuwe technologieën. De combinatie van een glasheldere toekomstvisie en het vertrouwen dat dit de juiste richting is, maakt dat we nu los van Cronos verder gaan.’

De Cronosgroep bezat 30% van de aandelen in Wijs. Bart De Waele kijkt tevreden terug op de samenwerking. “Het waren leerrijke jaren waarin we hebben mogen proeven van de meest diverse aspecten van de sector. We hebben bovendien heel wat interessante contacten gelegd en initieel was de steun op technisch en IT-vlak een absoluut pluspunt.” Intussen bouwde Wijs het eigen development-team echter stevig uit. Onder meer Symfony- en Sitecore-technologieën zijn nu verankerd binnen het bedrijf.

Marketing manager David Vansteenbrugge: “De voorbije jaren bouwden we het strategische team uit en zetten we in op eigen technologieën. De uitvoering van onze klantenprojecten vindt nu volledig binnenshuis plaats. Ook dat speelt mee in deze beslissing: we staan sterker op technisch vlak.”

Wijs wil in de komende jaren nog meer voet aan de grond krijgen in de digitale sector, en daarnaast de bestaande specialisaties binnen digital en marcom nog meer uitbouwen. Bart De Waele: “Onze vernieuwde onafhankelijkheid is een weloverwogen keuze. Het voelt als een nieuw hoofdstuk, maar tegelijk gaan we verder op hetzelfde elan en sluit het naadloos aan bij wat we tot nu toe altijd al gedaan hebben: het web beter maken.”