Winkelgalerij Pieter Van Aelst in Aalst is in de prijzen gevallen tijdens de ICSC European Marketing Conferentie in Wenen. Daar werden de belangrijkste Europese marketingprijzen voor shoppingcenters uitgereikt. Ook shoppingcenter K in Kortrijk mocht juichen. Beide shoppingcenters zijn in het beheer van de Antwerpse Group Hugo Ceusters-SCMS, dat een vestiging in Gent heeft.

Voor winkelgalerij Pieter van Aelst was de Solal Silver Award weggelegd. De creatieve oplossing tegen leegstand gaf de doorslag voor het behalen van die prijs. Het shoppingcenter uit Aalst nam een vrijgekomen winkelruimte in en installeerde er tijdens de zomer van 2016 een Fablab-Fabrication Laboratorium. Alle bezoekers konden er experimenteren met 3D-printers, -scanners, lasercutters en zelfs met robots. Het was meteen het eerste shoppingcenter in het land waar de Vlaming letterlijk kennis kon maken met hoe we in de toekomst zullen winkelen.

“Voor ons is het een grote eer om tussen al die internationale spelers erkend te worden. We zijn de teams van beide shoppingcenters enorm dankbaar want zij hebben hier veel tijd en energie in gestoken. Het is fantastisch om te zien dat die inspanningen nu ook internationaal bekroond worden”, zegt Hans Van Laer, marketing manager Group Hugo Ceusters-SCMS.

De ICSC Solal Marketing Awards worden jaarlijks uitgereikt door de International Council of Shopping Centers (ICSC), de organisatie die wereldwijd alle professionele spelers in de wereld van shoppingcentra overkoepelt en meer dan 70.000 leden telt. In totaal dongen 230 marketingprojecten uit 30 verschillende Europese landen en Zuid-Afrika mee naar de Marketing Awards.