Bio-ingenieurs van de Universiteit Gent hebben een proces ontwikkeld dat een biobrandstof van gras kan maken. Vandaag wordt er nog te veel gebruik gemaakt van energie uit fossiele bronnen. De verbranding ervan richt schade aan het milieu aan. Het innovatieve onderzoek kan een belangrijke stap zijn naar duurzamere mobiliteit. “Het brengt ons een stap dichter bij de grasmobiel van Jommeke”, klinkt het bij de universiteit.

Doctoraatsstudent Way Cern Khor ging voor zijn onderzoek op zoek naar nieuwe, duurzame brandstoffen. “Gras is er in overvloed, dus zou het ideaal zijn als biologische brandstof. In mijn onderzoek heb ik methodes getest die gras kunnen afbreken en behandelen tot het als brandstof gebruikt kan worden.” Eerst krijgt het gras een voorbehandeling vooraleer er bacteriën worden toegevoegd. Die bacteriën zetten de suikers in het gras naar melkzuur en afgeleide stoffen om. Het melkzuur kan dan als chemische stof als basis dienen die verbindingen zoals bio-afbreekbaar plastic of brandstof kan produceren. “Vooral voor de luchtvaart is dit van belang. Elektrische wagens bestaan al, maar elektrische vliegtuigen nog niet.”

Volgens de onderzoekers zullen er zeker nog enkele decennia voorbijgaan voor het zover is. De hoeveelheid biobrandstof die uit gras gemaakt kan worden, blijft op dit moment nog beperkt tot enkele druppels. Het huidige proces maakt de brandstof dus erg duur. Bovendien dienen er ook motoren te worden ontwikkeld die compatibel zijn met de brandstof. “Als we dit verder kunnen blijven optimaliseren en samenwerkingen met bedrijven aangaan, kunnen we het prijskaartje doen dalen. Misschien vliegen we binnen een paar jaar dan wel echt op gras”, klinkt Way Cern Khor positief.