Zottegem, Dendermonde en Gent zijn hotspots op Open Bedrijvendag

imagesCTL6LTY7Tijdens de 26ste editie van Open Bedrijvendag op 2 oktober zetten zestig Oost-Vlaamse bedrijven de deuren open om bezoekers onder meer te leren hoe modecollecties tot stand komen en hoe bier wordt gebrouwen.   Het gaat niet alleen om vaste waarden, maar ook om starters die de bezoekers heel wat zullen bijleren.

De Voka Open Bedrijvendag heeft dit jaar “S.T.E.M. voor de toekomst als campagneslogan. S.T.E.M. staat voor science, technology, engineering en mathematics en is de verzamelnaam voor alle technische, technologische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. “Door een nakend tekort aan dergelijke profielen in Vlaanderen komt de sterke positie van Vlaanderen als kennisregio in gevaar”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van Essenscia Vlaanderen en lid van het STEM-platform. “Onze jongeren scoren nochtans voortreffelijk in de S.T.E.M.-vakken, maar kiezen er steeds minder voor om in die richting verder te studeren of ermee aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Jammer, want we hebben hen nodig op alle niveaus en in alle sectoren. Wie zal anders uitdagingen zoals de vergrijzing en de opwarming van het klimaat het hoofd bieden? Wie zal blijven innoveren in de zorgsector en ons wegennet veiliger maken?”

“Door dit thema als rode draad te nemen wil Voka Open Bedrijvendag deze vakken en beroepen een imagoboost geven en aantonen dat er heel wat spectaculairs mee te beleven valt”, bevestigt Matthias Lievens, directeur van Voka Open Bedrijvendag.

Verspreid over Vlaanderen bevinden zich eveneens 11 hotspots waarvan drie in Oost-Vlaanderen: Gent, Dendermonde en Zottegem. Hotspots zijn steden of regio’s waar heel wat deelnemende bedrijven samen de deuren openen. In die hotspots worden aangename fietsroutes uitgestippeld die de deelnemers langs de boeiende bedrijven in de buurt leiden.

Enkele Oost-Vlaamse bedrijven die zondag in de kijker lopen zijn koekjesmaker Maison Biscuits d’Or uit Dendermonde, het Gentse StoryMe dat gespecialiseerd is in animatievideo’s en videomarketing, het Lokerse Body & Bess dat verzorgingsproducten maakt, het Aalterse modebedrijf Marie Méro en brouwerij Huyghe uit Melle.